• mcba linkedin
  • mcba facebook

Mentor Capital & Business Advisory© | All Rights Reserved 2019

Planificarea unui Exit,

Soluții și Management (EPSM)

Tipuri de strategii de Exit
 

Strategia de Exit este o manevra complexa care poate fi efectuata prin diferite sisteme financiare si intelegeri contractuale.


Nu exista o formula de exit potrivita pentru toate tipurile de companii. 

Se incepe cu un model de Exit care trebuie ajustat si planificat in functie de domeniul de activitate, situatia financiara actuala a firmei, situatia pietei si multi alti factori.

De-a lungul anilor, prin intermediul diviziei noastre de investitii, am intalnit multi proprietari in cautarea unei investitii de Exit partial sau complet. Este important ca fiecare proprietar sa aiba notiunile de baza in ceea ce priveste tipurile de Exit inainte de a solicita orice fel de propunere de investitie.

 

Pe piata vei gasi 5 modele de Exit:

 

1. Fond de capital privat – Acest tip de Exit poate fi stabilit printr-un fond de capital privat, investitori privati, grupuri de investitii sau orice forma similara de entitate financiara.
Procesul cu o firma de capital privat este mult mai organizat si poate lua parte la etapele de dezvoltare a afacerii, prin obtinerea unor rezultate de succes, apoi prin investirea in cadrul companiei a sumei de finantare convenite, in timp ce primesc cote de proprietate in schimb, de cele mai multe ori in structura majoritara, insa depinde de la caz la caz.

Acest model este cel mai aproape de a aduce cateva beneficii sigure:

  • In procesul de dezvoltare, afacerea devine mai eficienta si de succes prin implicarea unei echipe de profesionisti. Cei mai multi provin din domeniul fondurilor de capital, avand experienta necesara in tranzactii similare.

  • In momentul in care rulezi actiuni de fonduri cu capital privat, valoarea creste ca rezultat al unei investitii remarcabile. Fondurile private de investitii tind sa fie investite in companii promitatoare.

  • Strategia de Exit – relaxeaza-te. Din acest moment, fondul privat de investitii devine o parte integranta a companiei, ei for intreprinde toate actiunile necesare, pe baza retelelor si a partenerilor lor de investitii.

 

2. Fuziune si achizitie (M&A) – Fuzionarea cu o companie similara sau cumpararea de catre una mai mare. Fuziunea sau achizitia indica faptul ca detinatorul companiei vinde interesul de control asupra afacerii catre compania care cumpara. Proprietarul initial poate sa fie in continuare implicat in operatiunile zilnice, conform termenilor stabiliti in timpul procesului de fuziune sau achizitie. 

3. Randamentul de exit – Cea mai potrivita optiune pentru companiile active care functioneaza in scopul maximizarii profitului proprietarului fara un plan concret pentru crestere si expansiune. Proprietarul este dispus sa pastreze dreptul de proprietate asupra companiei, dar este dispus sa renunte la managementul sau operational.
Colaborand cu o companie profesionista de O&M (Operational & Management) cu expertiza financiara si de investitii pe toata durata activitatii, in timp ce mentine costurile operationale la minimum si directioneaza toate profiturile catre proprietar pana cand viitorul afacerii va fi determinat de proprietarul sau - sa fie vanduta sau dizolvata.

4. Oferta publica initiala (IPO) – Oferta publica initiala (IPO) este o metoda de vanzare de actiuni ale afacerii catre publicul larg. Prin oferirea actiunilor catre publicul larg si permiterea cumpararii acestora, vei aduce in afacere sume mari de numerar intr-un timp scurt. 

Prin cedarea actiunilor partial sau in totalitate, vei provoca un Exit al afacerii.

Acest model este potrivit doar pentru companiile mari. 

5. Vinde unui prieten – Acesta nu este un model M&A, din moment ce nu combina doua entitati. Este doar un proces obisnuit de vanzare a afacerii catre o alta entitate, permitandu-ti sa te retragi si sa te pregatesti pentru distractie in noile activitati ale afacerii. Cumparatorul ideal este cineva care are mai multe cunostinte si este mai interesat de partea operationala a afacerii si o poate face sa evolueze. 

6. Lichidarea sau inchiderea  – O afacere nu se dezvolta niciodata cu intentia de a fi lichidata intr-o zi, insa chiar si antreprenorii de o viata isi pot da seama cand le-a fost de ajuns. Procesul de lichidare este ceva ce se intampla mereu in lumea afacerilor. Afacerile care se lupta din punct de vedere financiar aleg de obicei sa lichideze activele, in timp ce vanzarea se face la un pret mai mic decat cel al pietei pentru a asigura o vanzare rapida. Procesele de lichidare sunt utilizate pentru a rambursa mai intai toate creditele, iar ce ramane este impartit intre actionari.